Webdesign by
Waarheid Welzijn en Gezond Amy Cuddy Water Zout Suiker Eckhart Tolle Gedachten Darmen Kanker Natuur en Voeding Universum Contact

In een dankbaar hart zal het altijd zomer zijn

Emmen

   Sociaal Cultureel Welzijn

De Cluft

Welzijn en Gezond

Universele Waarheid

Universele Waarheid

Hoe krijg je een gezondere darmflora?

 



 


Voor een gezond leven zijn bacteriën onmisbaar. Microbioloog Remco Kort (Vrije Universiteit) legt je in dit college uit hoe bacteriën bijdragen aan een gezonde darmflora én hoe jij ook zelf ervoor kunt zorgen dat je iets meer bacteriën tot je neemt.

 Dit college zou ik even bewaren tot na het ontbijt, want je hoort ook hoe een poeptransplantatie de oplossing kan zijn voor mensen met terugkerende infecties...

Heb je regelmatig last van een opgeblazen buik? Dit nare gevoel wijst mogelijk op een disbalans in je darmflora, wat weer op den duur zelfs kan leiden vele andere klachten als huidproblemen, chronische vermoeidheid, migraine en zelfs depressie.

Ben je benieuwd wat je hiertegen kan doen? In deze video geef ik je 10 tips tegen een opgeblazen buik. Kijk welke tips jij kan gaan toepassen en laat me weten wat het voor je doet!




Wist je dat jouw darmflora van invloed is op je gewicht? De samenstelling van je darmbacteriën bepaald namelijk hoe jij je voeding verteerd, of jij vet wel of niet opslaat en dus ook hoe makkelijk je gewicht verliest. In deze video geef ik je 8 TIPS voor een goede darmflora wanneer jouw doel is om af te vallen



https://youtu.be/vUhz7fQDTxA  


darmflora van invloed is op je gewicht

Hoe kan je je darmflora weer in evenwicht krijgen?
Juglen Zwaan vraagt het de poepdokter Nienke Tode-Gottenbos




Je darmflora herstellen - De Poepdokter

De 10 beste tips voor een goede darmflora

Eenzaam voel ik me eigenlijk nooit. Regelmatig denk ik aan alle kleine vriendjes die in en op mij leven. De bacteriën die genoeglijk aan mijn mascara knagen en de miljoenen darmbacteriën, die net als in een overbevolkte wijk, met af en toe een burenruzie daargelaten, zich heel prettig vermaken in mijn buik. Die kleine rakkertjes in je darmen wonen er niet voor niets, ze vervullen elke dag heel belangrijke taken in je lichaam! Lees verder en bekijk mijn tips eens goed hoe je beter voor je darmflora kan zorgen en je darmflora te herstellen…

Een baby in de baarmoeder heeft een steriele darm zonder bacteriën. Doordat het tijdens de bevalling in contact komt met bacteriën uit de vagina en soms ook ontlasting van de moeder wordt de eerste aanzet gegeven voor de opbouw van een darmflora. Uit onderzoek blijkt dat kinderen die met een keizersnede geboren zijn, een afwijkende darmflora hebben en vatbaarder zijn voor infecties.

Samenstelling van de darmflora

We hebben in onze darmen meer bacteriën dan dat we cellen hebben in ons lichaam. Het zijn er zo’n 100 biljoen, verdeeld over een paar honderd verschillende soorten bacteriën. In je darmen leven zowel ‘goede’ als ‘slechte’ bacteriën naast elkaar, ook vind je er verschillende soorten schimmels zoals bijvoorbeeld de Candidaschimmel. Balans tussen alle bevolkingsgroepen is hier het toverwoord. Wanneer slechte bacteriën de overhand krijgen kunnen allerlei klachten ontstaan. Zo worden bepaalde soorten diarree veroorzaakt door de bacterie Clostridium.


Functies darmflora

De goede bacteriën vervullen heel belangrijke functies; zo ondersteunen ze je immuunsysteem door te communiceren met de immuuncellen in de darm. Ook helpen ze je bij de voedselvertering door te zorgen dat het eten wat je eet wordt omgezet in stoffen die je makkelijk kan opnemen. Dit komt een regelmatige stoelgang ten goede. Verder maken ze vitaminen aan zoals vitamine B1, B6, B12, foliumzuur, biotine en vitamine K. Ook bepaalde soorten vetzuren die als voeding dienen voor je darmwand, worden door de bacteriën aangemaakt. Tevens kunnen ze helpen voedselallergiën te verminderen. De ‘slechte’ bacteriën en schimmels worden onder de duim gehouden, doordat de ‘good guys’ de zuurgraad in de darm laag houden. Best indrukwekkend toch? De balans in de darmflora kan door antibioticabehandelingen, infecties, stress en andere factoren flink verstoord worden.

Darmflora

In de dikke darm leven grote hoeveelheden darmbacteriën. Deze darmbacteriën worden grofweg ingedeeld in twee groepen: nuttige en schadelijke darmbacteriën. Samen heten ze de darmflora. Bij een gezonde darmflora zijn de nuttige en schadelijke darmbacteriën met elkaar in evenwicht. Dit betekent dat de hele darmwand ‘bezet’ is met bacteriën, en dat er voldoende nuttige bacteriën zijn. De schadelijke bacteriën kunnen zichzelf in die situatie niet vermenigvuldigen, en daarom geen klachten veroorzaken.

Als de darmflora verstoord raakt, ontstaan er lege plekken op de darmwand. De schadelijke bacteriën krijgen dan de kans om zich te vermenigvuldigen. Wanneer schadelijke bacteriën de overhand krijgen, kunnen (darm)klachten ontstaan, zoals diarree of verstopping. De darmflora kan verstoord raken door:

Een infectie of ziekte;

  1.  Gebruik van sommige medicijnen, zoals antibiotica; Antibiotica zijn medicijnen die bacteriën kunnen doden. Antibiotica worden daarom voorgeschreven bij ziektes die veroorzaakt worden door bacteriën. Antibiotica werken vaak snel en goed, maar ze hebben ook nadelen. Ze doden niet alleen de ziekmakende bacteriën, maar ook de nuttige bacteriën uit de darmflora. Dit kan de darmflora verstoren, waardoor klachten kunnen ontstaan, zoals buikpijn en diarree.
  2. Sommige behandelingen, zoals bestraling of een operatie;
  3.  Lichamelijke en psychische stress;
  4. Langdurig gebruik van een ongezonde en/of vezelarme voeding.

De bacteriën in de darm bewerken onverteerbare plantaardige voedselresten (vezels). Hierbij komen stoffen vrij die de darmbeweging stimuleren. Daarnaast is de darmflora van belang voor de aanmaak van vitamine K. Vitamine K wordt via het slijmvlies van de dikke darm opgenomen in het bloed. Vitamine K speelt een belangrijke rol bij de bloedstolling.

Darmflora gezond houden

U kunt uw darmflora gezond houden door gezond en vezelrijk te eten en voldoende te drinken. Ook is het belangrijk dat u uw weerstand op peil houdt, door gezond te leven en voldoende te slapen. Daarnaast is het verstandig om te letten op een goede hygiëne. Was uw handen na toiletbezoek en voor de bereiding van voedsel. Op die manier kunt u infectie met schadelijke bacteriën zoveel mogelijk voorkomen

1. Eet meer groente en fruit De oplosbare vezels in groente en fruit zijn een voedingsbron voor de goede bacteriën in de darm. Ze kunnen deze fermenteren en omzetten in goede stoffen. Vooral artisjok, banaan, ui, asperge, prei, aardpeer en schorseneer zijn rijk aan inuline, ook wel een prebioticum genoemd.

2. Vermijd suiker Suiker kan dienen als voeding voor slechte bacteriën en schimmels en bevordert de groei daarvan. Eet alleen natuurlijke suikers uit groenten en fruit en vermijd suikerrijke drankjes, koek en snoep. Ook witmeelproducten als spaghetti, macaroni en wit brood worden makkelijk in suikers omgezet.

3. Eet gefermenteerde producten Melkwei, zuurkool, brooddrank, gefermenteerde groentesappen, karnemelk, yoghurt, Biogarde, natuurdesembrood, miso, tamari, shoyu, tempé en kombucha bevatten alle goede bacteriën die helpen bij de spijsvertering.

4. Neem alleen antibiotica als het echt niet anders kan Antibiotica doodt schadelijke bacteriën in het lichaam, maar ook de goede bacteriën in de darm. Na een kuur is de darmflora ernstig aangetast, waardoor de weerstand laag is. Zo is de kans op infecties na een antibioticakuur groter. Overleg altijd met de arts of een kuur strikt noodzakelijk is.

5. Vermijd stress Langdurige stress heeft een negatief effect op de darmflora. Als je veel stress hebt zoek dan naar manieren om dit op te lossen. Slaap goed, eet zo groen en onbewerkt mogelijk, doe aan lichaamsbeweging en zoek naar activiteiten die je helpen opladen.



Wees daarom een goede huisbaas en verbeter je darmflora met de volgende 10 tips:

6. Overdrijf hygiëne niet Als je in een vieze omgeving bent is het natuurlijk goed om je handen te wassen. Denk aan openbare toiletten of na het reizen in het openbaar vervoer. Zo vermijd je dat schadelijke bacteriën en parasieten je lichaam inkomen. Maar natuurlijk ‘vuil’ zoals aarde bevat ook bacteriën die een beschadigde darmflora kunnen helpen herstellen. Werk je dus een dagje in de tuin, dan is het helemaal niet erg om met ongewassen handen je maaltijd te nuttigen.

7. Eet volop kruiden en specerijen Op de oppervlakte van veel kruiden en specerijen leven goede bacteriën die je darmflora kan gebruiken. Bovendien zijn ze lekker en bevatten ze veel anti-oxidanten die je lichaamscellen beschermen tegen schade.

8. Slik je tandpasta niet door en rook niet Fluor in tandpasta, maar ook chloor in kraanwater en andere zware metalen zoals cadmium uit sigarettenrook hebben een schadelijk effect op de darmflora.

9. Neem na een antibioticakuur een goed probioticum Zoals je al kon lezen hebben antibiotica een desastreus effect op de darmflora. Om je weerstand daarna op te bouwen is het aan te raden een kuur van een maand of langer te doen met een goed probioticum. Kies voor een poeder of capsules. Deze zijn zo samengesteld dat de bacteriën die erin zitten de weg naar je darmen heelhuids halen. Ze moeten bestand zijn tegen maagzuur en galzouten. De zuiveldrankjes met bacteriën bevatten veel suiker wat de groei van slechte bacteriën bevordert. Vaak blijven ze ook te lang in de maag zitten, waardoor de bacteriën worden aangetast door het maagzuur en er nog maar weinig in je darm terecht komen. Wil je je darmflora na een antibioticakuur herstellen? Neem dan een probioticakuur van minimaal een maand. Neem contact met ons op voor een goed probioticum van A.Vogel. Bel ons op 0900-2 46 46 46 (9:00-17:00u, gebruikelijke belkosten) of mail voor advies: info@avogel.nl

10. Laat bij langdurige klachten een ontlastingsonderzoek doen Heb je langdurig last van je darmen dan kan het raadzaam zijn een ontlastingsonderzoek te laten doen. De uitkomst laat een precies beeld zien van welke bacteriestammen er wellicht teveel of te weinig aanwezig zijn en hoe het gesteld is met de schimmels in je darmen. Met de uitslag kan je een heel gerichte therapie volgen

Poepdokter Nienke Tode-Gottenbos vertelt meer over de darmflora en ontlasting. Ook onthult ze een paar handige tips! Wat is bijvoorbeeld een goede poephouding? Of hoe voorkom je aambeien?


Poepdokter Nienke Tode-Gottenbos

In deze video leer je meer over het effect van een juiste toilet houding op je gezondheid. Darmproblemen zoals aambeien, spastische darm, prikkelbaar darm syndroom, obstipatie en gasvorming kunnen aanmerkelijk verbeteren door een juiste toilet houding. Met de HURKIE is deze squatting / hurkende houding gemakkelijk voor iedereen aan te nemen.



Tips bij darmproblemen www.noa-natuurgeneeskunde.nl

Je dikke darm reinigen: vijf ideale voedingsmiddelen, Een gezond en uitgebalanceerd dieet aanhouden en verspreid over de dag voldoende water drinken is het meest belangrijk om ervoor te zorgen dat de dikke darm schoon blijft en goed blijft functioneren.




Gezond hart

KGHaarlem Darmkanker komt steeds vaker voor. Dat komt door de vergrijzing, maar ook ons leefpatroon heeft invloed. Bij een vroege diagnose is dikkedarmkanker één van de best behandelbare vormen van kanker. Daarom is het belangrijk dat mensen weten hoe ze darmkanker vroegtijdig kunnen herkennen én hoe ze de risico's kunnen beperken. MDL-arts Amabel vehmijer van het Kennemer Gasthuis vertelt er meer over.


Darmkanker: voorkomen, herkennen en op tijd behandelen

Een bonkend hoofd, piekeren of een zenuwachtig gevoel. Iedereen ervaart stress op een andere manier. Maar wist je dat stress áltijd effect heeft op je maag en darmen? Terwijl jij je door een moeilijk examen worstelt of moet wachten op een belangrijke uitslag, raakt je maag-darmstelsel van streek. We leggen uit hoe dat komt.

Onze hersenen en darmen staan dag en nacht met elkaar in verbinding. Dit wordt wel de hersen-darm-as genoemd. De hersenen en darmen communiceren met elkaar via het autonome zenuwstelsel. Dit zenuwstelsel verbindt de hersenen met het zenuwstelsel van de darmen, het enterische zenuwstelsel. De darmen geven continu signalen aan de hersenen en de hersenen aan de darmen. Daarom kun je het aan je darmen merken als je gestrest bent.  
Lees verder >>>


Dit is het effect van stress op je darmen